30 آبان 1397
شماره خبر: 205333

هماهنگی مسئولین استانی به مناسبت بیستمین دوره مانور زلزله

سپیدار‌آنلاین: گروه فرهنگی

 هماهنگی مسئولین استانی به مناسبت بیستمین دوره  مانور زلزله


در این جلسه هماهنگی های لازم از چگونگی اجرا، نقش سازمان ها ،همکاری با رسانه و دعوت از سازمانها و نحو استقرار و تمرینات قبل و بعد از مراسم توسط سازمان دانش آموزی و مدیریت بحران استانداری البرز مورد بحث و گفتگو قرار گرفت .
جلسه هماهنگی مسئولین استانی در بیستمین دوره مانور زلزله با حضور جعفری معاون مدیر کل بحران استانداری البرز، شور گشتی رییس اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان البرز ، صادقیان رییس سازمان دانش آموزی ، رییس پژوهشگاه زلزله شناسی البرز و باجلوند مدیر دبیرستان در دبیرستان دخترانه فاطمه پزشکی مورخ 97/08/30 برگزار شد. در این جلسه هماهنگی های لازم از چگونگی اجرا، نقش سازمان ها ،همکاری با رسانه و دعوت از سازمانها و نحو استقرار و تمرینات قبل و بعد از مراسم توسط سازمان دانش آموزی و مدیریت بحران استانداری البرز مورد بحث و گفتگو قرار گرفت
بعد از جلسه اسکندری ازپژوهشگاه زلزله شناسی ونیروهای حلال احمر از اهمیت اجرای مانور زلزله برای دانش آموزان صحبت کردند: سالهاست که درکشور ایران و سایر کشور های زلزله خیز جهان شاهد زلزلههستیم. پس از وقوع زلزله و خسارات بیشمار جانی و مالی به همرا دارد واز آمادگی دانش آموزان در برابر زلزله گفت و اضافه کرد دانش آموزان، چه در محیط مدرسه و چه در محیط منزل از جمله گروههای جامعه هستند که همواره در معرض خطرات ناشی از زلزله قرار دارند. در این بین آموزش و مانورهای مداوم و مستمر برای آمادگی این عزیزان در برابر زلزله بعنوان حلقه گم شده در چرخه مدیریت بحران زلزله در کشور اجتناب ناپذیر و امری ضروری است. از طرفی شبیه سازی صحنه زلزله های گذشته و انجام تمرینات و مانور های دوره ای و مداوم توسط آحاد مردم وعلی الخصوص دانش آموزان و نیز ارزیابی نتایج حاصله از آن و شناسایی نقاط ضعف و قوت آن با بهره گیری از تجربیات افراد در کاهش مخاطرات زلزله بسیار موثر است. وی از مانور و نقش آن در کاهش مخاطرات زلزله در مدارس گفت و افزود: بطور کلی مانور مجموعه ای است از راهکارهای مناسب که قبل از وقوع زلزله به منظور بالا بردن سطح آگاهی و آموزش مهارت های عملی با تعمیم به کل جامعه طراحی شده است. در واقع مانور شبیه سازی شرایط بحرانی است و مجموعه ای از تمرین ها و ممارست هاست که برای ارزیابی برنامه های تدوین شده جهت مقابله و مواجهه با حوادث و بلایا علی الخصوص زلزله در تمامی مکانها از جمله در مدارس به کار می رود.در مانور ها دانش آموزان در شرایط حادثه قرار گرفته و همین امر باعث می شود که شیوه رویارویی با زلزله را که از پیش با استفاده از روش های علمی و نتیجه بخش تدوین شده و مورد ارزیابی نیز قرار گرفته را بیاموزند و این یافته های تجربه شده را نیز در طول زندگی و در هنگام زلزله مورد استفاده قرار دهند و به عبارتی آموزه ها و آموخته هایی که در مانور ها در مدارس ارائه و تمرین می شوند، می توانند گره های به وجود آمده در اوج حادثه ای همچون زلزله را باز کند و دانش آموزان با اتکا به این آموزش ها و آموخته ها با آرامش و اطمینان خاطر به استقبال حادثه بروند و همین آرامش نسبی روانی می تواند تا حد بسیار زیادی از تلفات و آسیب های روحی و روانی در هنگام و بعد از زلزله بکاهد.جدی گرفتن، هدفمند بودن، تداوم و استمرار مانور های زلزله در مدارس و افزایش کیفی و کمی آنها به ویژه در مناطق و نقاط زلزله خیز همواره می تواند به عنوان یک موضوع مهم در برنامه های مسئولین مراکز آموزشی قرار گیرد و بدون شک توجه به آن، با درنظر گرفتن امکانات طبیعی و غیر طبیعی منطقه مانور، مولفه های فرهنگی و نیروی انسانی منطقه ای که مانور در آن به اجرا در می آید، در کاهش تلفات انسانی بسیار موثر است. هنگام وقوع زلزله در داخل کلاس باید به زیر میز رفته و با دو دست محکم پایه‌های میز را بگیرید. وی افزود: مانور در مدارس باید به صورت برنامه ای همیشگی ،مستمر و مداوم بوده و بطورواقعی وجدی اجرا شود و در واقع شبیه سازی زلزله های گذشته باشد و لزومی ندارد زمان اجرای آن خیلی طولانی باشد، بلکه مهم این است که هدفمند و واقعی بوده و بطور مستمر در طول سال انجام گیرد. به این ترتیب تمام دانش آموزان که عضو اصلی یک جامعه هستند، از نظر روانی و جسمی برای مقابله با زلزله آماده می شوند.با تکرار و استمرار این مانورها (حد اقل ماهی یک بار در مدرسه یا منزل) ترس ناشی از ناگهانی بودن زلزله و پیامدهای آن ( اضطراب ، شوک و دلهره ) در بین دانش آموزان از بین رفته و ضمن آمادگی خود و آموزش آموخته های خود به سایر اعضای خانواده در هنگام وقوع زلزله آرامش و خونسردی را برای تصمیم گیری و اجرای نکات ایمنی که مهمترین رکن نجات فرد و اجتماع است، حفظ می کنند. در واقع ضمن مقابله و عکس العمل درست در هنگام زلزله، امدادگر خود و دیگران نیز میباشند. در هر محیط آموزشی (دانشگاه،مدارس، مهد های کودک) و منزل می توان مانور را با حداقل امکانات و بر اساس توانمندی های فرهنگی، محیطی و مالی اجرا نمایند. بعد از هر مانور نیز برای بالا بردن سطح کیفی عملیات مستند سازی و تشویق افراد را نباید فراموش کرد. وی ازتوصیه‌های ایمنی به دانش آموزان هنگام وقوع زلزله گفت و اضافه کرد:یکی از کارهای مهم آن است که خود را آماده کنیم تا در صورت وقوع زلزله، بدانیم باید چه کار کنیم. آماده بودن و دانستن این‌که موقع زلزله چه کاری باید انجام داد، می‌تواند در صورت وقوع زلزله بعدی جان بسیاری از افراد را نجات دهد. خونسردی و آرامش خود را حفظ کنید.، به‌ سمت درب‌ خروج هجوم نبرید، از دستورات معلم و والدین اطاعت کنید، از آسانسور استفاده نکنید، داخل کلاس(اتاق) به زیر میز رفته و با دو دست محکم پایه‌های میز را بگیرند، در چهارچوب در، گوشه کلاس(اتاق) و زیر ستون‌های اصلی نیز می‌توانید پناه بگیرید، اگر در طبقات زیرزمین هستید، در مکانی امن جای گرفته و تا پایان لرزش آنجا بمانید، داخل سالن به گوشة سالن و یا زیر ستون‌های اصلی رفته و خود را به دیوار بچسبانید، در راه پله با دو دست سر را گرفته، بنشینید و خود را به یک سمت پله بکشانید و از بالا یا پایین رفتن بپرهیزید، داخل آزمایشگاه، کارگاه وکتابخانه، ازقفسه‌ها فاصله بگیرید،به زیر میز رفته و ضمن گرفتن پایه‌های آن، از سر خود محافظت کنید، داخل حیاط، ضمن حفظ آرامش از دیوار و ساختمان مدرسه فاصله بگیرید و در جای مناسب نشسته و با دو دست سر خود را بگیرید.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود