21 شهریور 1398
شماره خبر: 220711

ظهور زیست شبانه در تضاد با سبک زندگی اسلامی ایرانی است

سپیدار‌آنلاین: گروه گفتگو

ظهور زیست شبانه در تضاد با سبک زندگی اسلامی ایرانی است


حجت الاسلام شکری با اشاره به اهمیت تبیین فرهنگ عاشورا، گفت: ظهور زیست شبانه به عنوان سبکی از زندگی طرفداران جامعه باز که فارغ از چارچوب های دینی و اعتقادی و هنجاری در تضاد آشکار با سبک زندگی اسلامی ایرانی است.
« حجت الاسلام کاظم شکری» در مصاحبه با محوریت درس های قیام عاشورا، گفت: یکی از درس های عمق واقعه عاشورا، سلیقه ای عمل نکردن در دین است. اینکه هر فرد با باور به سلایق و میل خودش رفتار و عملی را که خود تشخیص می دهد وارد دین نکند. همچنین خود را در چارچوب باورهایی بداند که برگرفته از اصل دین و با محوریت دین مداری است.
امروزه عنوانی داریم با این مضمون که افراد مومن و معتقد را بسته و افرادی که مدعی روشنفکری و سبک امروزی زیستی هستند را باز می نامند، به عنوان کارشناس دینی بفرمایید، فرهنگ عاشورایی به این نوع نگاه چه پاسخی می دهد؟
طرفداران جامعه باز که از روشنفکران هستند، سبک، نگاه و طرز فکری متناسب با معرفت خود بسترسازی کردند به گونه ای که سبک زندگی مختص خود را دارند. نوع پوشش، نوع هنجارها، ناهنجارها و ... که مرتبط با نوع دغدغه آنان است نشان می دهد که از فرهنگ عاشورا فاصله دارند. اینکه شاهد ظهور زیست شبانه با حضور جوانانی هستیم که فارغ از چارچوب های دینی و اعتقادی، سبک زندگی متفاوتی از سبک زندگی ایرانی اسلامی انتخاب کرده اند، نمونه ای از این مطلب است. مدتی از اجرای طرح زیست شبانه نگذشته است ولی شاهد وضعیت ناهنجار و رعب آور در بعضی مناطق شهری هستیم. اینکه دختران و پسرانی از ساعت معین شب تا نزدیک سحر برنامه به اصطلاح دور دور داشته باشند و فارغ از بایدها و نبایدهای اخلاقی به عنوان حق زیست شبانه رفتار کنند در شأن جامعه اسلامی نیست.اینکه افراد مقابل خود را با عنوان جامعه بسته می خوانند، مشخص می کند که به نوعی عناد ضد اجتماعی با سبک زندگی اسلامی ایرانی دارند. این اعتبارات لفظی که البته عوام فریبانه است، تنها برای آن است که جای استدلال و تفکر را بگیرد و اجازه تأمل در معانی را از افراد سلب کند.کسانی که معتقد به اجرای زیست شبانه هستند بیایند و در دل کانون های فرهنگی هنری مسجد برای لحظاتی بنشینند. نوجوانان و جوانانی را شاهد خواهند بود که با رعایت تقوا و اصول اخلاقی با برنامه ریزی مدون و منسجم برای آینده خود متناسب با سبک زندگی اسلامی ایرانی تلاش می کنند.
به عنوان مدیرستاد هماهنگی و نظارت بر کانون های فرهنگی هنری مساجد استان البرز بفرمایید، جریان دین داری سلیقه ای در واقعه عاشورا چه بود؟
محاسبه میزان دین داری و باور و التزام به دستورات دینی که در رأس آن ولایت پذیری است، شرط عبور از آزمایش ها و امتحانات الهی است. اینکه مردم کوفه با سلیقه ای عمل کردن نسبت به دین و فریب تزویر، تطمیع و تهدید ابن زیاد زمینه شهادت امام زمان خود را فراهم آوردند نشان می دهد که تا چه اندازه انسان می تواند در زمینه سلیقه ای عمل کردن نسبت به دین به دنیا و عقبی خودش لطمه وارد کند.واقعه عاشورا در هر محرم فرصت تأمل به جایگاه پذیرش دینی در میان تک تک مسلمانان است که در زمان موعود باردیگر امام زمان خود را تنها نگذارند و فریب افرادی چون ابن زیاد و ... را نخورند. همینطور برای افراد شاخص که از غافله کربلا عقب نمانند و در بیراهه دنیا غفلت زده نباشند.
یکی از اهداف اصلی قیام امام حسین (ع)، امر به معروف و نهی از منکر است، ضرورت پیاده سازی این هدف در جامعه امروز را چگونه ارزیابی می کنید؟
امام حسین علیه السلام در معرفی اهداف قیام عاشورا، تاکید بر ظواهر عبادی دارد یکی از اصلی ترین آن ها، امر به معروف و نهی از منکر است. نکته قابل توجه این است که « نهی از منکر» را در همان ابتدا از مسؤولان آغاز می کند. چرا که جایگاه حاکمیت را نشان دهد، که اگر مشغول کم کاری یا فساد مالی و اخلاقی باشند، هجمه های آن گریبان مردم را می گیرد.زمانی که امام به سمت کوفه می خواستند حرکت کنند، محمد حنفیه لجام مرکب ایشان را می گیرند و می گوید: آقا من از شما خواهش کردم که نروید و اگر هم می روید به سمت کوفه نروید که مردمش بازیگر شده اند. این یک نکته کلیدی است برای تلنگر به ما که خدا نکند دین داری ما به بازیگری تبدیل شود. در روایات متعدد وجود دارد که در آخر الزمان بعضی از شیعیان جلوی امام زمان(عج) می ایستند و از دین های دیگر به ایشان می پیوندند.این مطلب یک تلنگر است که چون وقتی یک عمر عادت کردی به بازیگری و برای خود دین تراشیدی در یک گلوگاه هایی گیر خواهی افتاد. زمان ظهور حضرت ولی عصر(عج)، خیلی ها اموال شان در خطر می افتد. خیلی ها که کرسی مسئولیتی که نشسته اند را باید ترک کنند چون جایگاه آنها نیست خب آن موقع سخت می شود و باید اطاعت کرد. این بی اطاعتی های ما نسبت به شرع و دین ما را بازیگر و گستاخ می کند.
ضرورت دین داری در عصر کنونی را متناسب با محوریت واقعه عظیم تاریخی عاشورا چطور ارزیابی می کنید؟
یکی از محورهای اصلی دین داری، « حکمت» است. به عبارتی هیچ غیر دینداری را نمی توان حکیم نامید. چرا که جز دین راه و گریزی برای رسیدن به حقیقت عالم نیست. از آن جا که انسان وابسته به حق تعالی است و این مطلب در واقعه کربلا، آن جا که حضرت زینب(س) می فرمایند که ما رأیت الا جمیلا، نشان داده می شود. آن حضرت ارزش ها، عشق بازی ها، معرفت ها را در صحنه عاشورا دیدند. اینکه بهترین های عالم محور امام معصوم (ع) جان خود را فدا ساختند.امروزه نمی توان از ارزش ها سخن گفت ولی به دنبال منافع بود. اینجاست که ضرورت دین مداری و دین محوری جایگاه خود را به عنوان یک اصل حاکم برنامه ریزی شده نشان می دهد. به عبارتی دیگر دین داری، قرار است ، چیزی که با فطرت الهی انسان آمیخته است. خواست عمومی مردم جهان رسیدن به مرحله قرار است به عنوان امری که اقتضای طبع و سرشت حقیقی انسان است.


منبع: شبستان

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود